esmaspäev, 29. september 2008

Arvustus septembri vallalehele

100 päeva on uus vallalehe toimetaja ametis olnud ja nagu lubatud, võtan ma nüüd vallalehe luubi alla. Kirjutan arvustuse, ütleme nii. Käesolevat numbrit saab lugeda siit.
September tundub olevat küllaltki hapukurgikuu ja teemasid tundub tõesti vähe olevat. Ka blogis on mul neid vähe olnud. Teisalt on Urvaste Valla Leht ka selgelt liikunud ajalehest rohkem infoleheks, ametlike teadete kontsentratsioon on väga suur.
Õnneks oli, mida esilehele panna, sinna iga lugu ei sobi. Pokumaa lastekirjanduse päevale oleks mina eelistanud mõnda teravamat teemat, mis olid ka seekord (Lõunalehe vahendusel) lehes olemas. Aga need olid Lõunalehe tekstid, hea kui esiküljel pole teistest lehtedest ülevõetud artikkel, vaid urvastelaste oma originaallooming.
Noh, tõsi küll, ka Ena Drenkhan pole päris urvastelane ja esiküljel ilmunud artikkel ilmus varem Võrumaa Teatajas. Aga kiituseks peab ütlema, et esimeses kolmes numbris oli lehes originaalartikkel. Nii et sellega on üldiselt korras.
Järgmine mõte: peale kahe Lõunalehe artikli ja ühe väikese sõnumi Urvaste blogist, kõrvaltvaatajate artikleid polegi. See vist on ka siiski infolehe puhul tavaline, ehk isegi infolehe tunnus? Kõik kirjutavad ise oma igapäevasest tööst. Kristina Absalon lasteaiast, Ena Drenkhan Pokumaast, Margus Klaar koolispordist jne. Vastupidine näide on Kristina Absaloni artikkel kaunitest koduaedadest.
Selles pole iseendast midagi halba, pehmed teemad ei vajagi kindlasti kõrvalseisja pilku. Asi on lihtsalt selles, et kui sellised lood niivõrd domineerivad, läheb üldpilt pisut igavaks.
See, et nüüd on lehes noortespordist juttu, on igal juhul positiivne. Margus Klaar ütles ju vallalehe lõpetamise koosolekul, et ta enam ei tahtnud vallalehte artikleid kirjutada, vahepeal ta kirjutas küll. Arvan, et noorte sportlaste jaoks on tähtis motivatsiooni jaoks positiivne tagasiside, halb kui see poliitilise kempluse pärast tahaplaanile jääb.
Üks asi, millega ma ise hakkama ei saanudki, kuid mida võiks siiski edaspidigi proovida – kaasata ka koolinoori vallalehe kirjutajatena. Nii oma kooli, kui ka üldisematel teemadel. See annaks värvi.
Loodetavasti jõuavad leheveergudele tagasi ka täiskasvanute spordisaavutused. Ahjaa, Jan Jakobsoni hiilgav sõit, millest kirjutas Võrumaa Teataja ja väga kenasti ka Uhtjärve/ Uue-Antsla blogi, ei oleks küll tohtinud lehest välja jääda.
Olen ise suur spordisõber ja mulle meeldib lugeda, kuidas Margus Klaar koolispordist kirjutab. Armastusega, võib ütelda. Tema poliitilised tekstid on spordijuttudega võrreldes hulga kohmakamad ja nõuavad üsna hoolsat toimetajakätt.

Muidugi on ka head ütelda

Toimetamisest veel: seekord pole lehes nii palju silmatorkavaid lohakusvigu, kui eelmistes. Mõned tähed on puudu, komad. Sellega seoses mõni lause küllalt raskesti loetav. Toon ühe kõige silmatorkavama näite: „Juba 2002. aasta kevadest alguse saanud traditsioonist on sündinud rida uusi kooli kui isiklikke rekordeid“. Samas artiklis ka oluline meetilk: Mari Melzari väga hea jooks on kenasti edasi antud, ühe lausega. kohe tekib sihuke tunne, et : vau, supertulemus!
See et küllalt õhukeses lehes on terve lehekülg politseitööle, ei ole hea. Samas ega kärpimisvõimalusi ka ei näe, nii et olgu.
Terve lehekülg on Täiskasvanud Õppija Nädalatele pühendatud, mis Urvastest puudutab seekord väga kaudselt. Aga kuivõrd muidu oleks see leht ilmselt lihtsalt tühjaks jäänud, peab sellega leppima. Olen ise kunagi avaldanud võõra inimese lehekülje pikkuse reisikirja, kelle ainus seos meiega oli, et ta oli kuu aega varem käinud Kuldre koolis esinemas. Minu jaoks on oluline, et seda lehekülge tuletati mulle kuni lõpuni meelde, et seda ei oleks tohtinud lehes olla. On lihtsalt selline asi, et leht ei saa olla 7 lk, vaid peab olema 6 või 8. Parem kui 4 või 8.
Siiski, millega ma rahul ei ole selle artikli puhul – oleks võinud välja tulla, et Urvastesse seekord see buss ikkagi ei tule, sest oli eelmisel aastal, ja seekord külastab teisi Võrumaa kohti – Vastseliina, Rõuge ja Tsooru.

Vahepealkirju selles lehenumbris – täpselt 0!

Tagumine, kuulutuste lehekülg on nõrgalt liigendatud, erinevate teadete vahel ei ole vahet, kas informatsiooni on liiga palju, et seda ilusamini ära mahutada, on raske ütelda. Tähemärke ei hakka kokku lugema. Kui on vaheldumisi paksus ja tavalises kirjas kuulutused, aga niimoodi üksteise otsas, võib jääda mulje, et tavakirjas kuulutus on lihtsalt paksus kirjas kuulutuse laiend.
Paksem kiri võtab tegelikult küllalt palju ruumi ära, näiteks kui üsna mahukad kirikuteated oleks tavalises kirjas, oleks ruumi hulga rohkem olnud.
3 lk Teadaanne on selgelt artikkel, kus on antud mõningatele asjadele autori hinnang. Heaks tavaks on, et arvamusavaldustega artiklil on ka autor, no vähemalt Urvaste Vallavalitsus oleks võinud alla kirjutada.
„Ilma teieta oleks makaronide toomine osutunud praktiliselt võimatuks.“ on lause, mis kõlab tegelikult päris naljakalt. Nagu oleks makaronide kohaletoomises midagi üliinimlikku. Oi, ma tahan selle artikli kallal veel norida. Mis mõttes on Margus Klaar abivalmis, kuid Gunnar Sarapuu, Kristina Absalon ja Agnes Parmas ei ole.
Tegelikult on muidugi tore, kui kuivad teadaanded sisaldavad mõnusat emotsiooni, aga jah, emotsioonil on alati ka omanik ja see ei peaks olema „keegi poe juurest“.
Ja viimasena tuli veel meelde – hoolimata sellest, et küllalt pikki artikleid on lehes, pole ühtegi vahepealkirja. Need teevad pika artikli lugemise mõnusamaks ja lehekülje vaate ka ilusamaks.

17 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Tere tulemast Contra MEEDIAKOOLI!

Anonüümne ütles ...

kahjuks on see vallaleht nüüd tõesti info vaene ja igav

Anonüümne ütles ...

küll me ikka leiame tegijatele kriitikat, aga paljud ise ei võta miskit ette. Polegi asja, mis kõikidele meeldib ja mõnele kohe ei meeldi miski.
Karille, ole tubli

Anonüümne ütles ...

Siin on täiesti õige arvustus kirjutatud.Leht on tavaline infoleht, seda sära ei ole enam sees , mis oli Marguse ja Airi tehtud ajalehes.Kõik oleks juskui korras ,loed ja saad info kätte,kuid sellist ,,klimp kurku" tunnet või pisarat silma ei tule.Kuigi päris kõigi Konnulate kokku pandud lehenumbrite juures ehk mitte, kuid siiski enamuse lugemisel tekkis selline võimas emotsioon,et just siin (Urvaste vallas) on mu ,,kodu ja juured".Karille on tubli, kuid Konnulad tegid paremini.

Anonüümne ütles ...

Urvaste Vallalehel on kadunud sära.
Palun CONTRA`t tagasi.

Anonüümne ütles ...

Tuletagem meelde Sinu - contra esimesi lehti. Ei hiilanud needki. Kollast ajakirjandust on terve ilm täis. Kas tõesti ootate ka kohalikult lehelt kõmu ja klatsi, peasasi et huvitav lugeda oleks?
Contra, õpetama oled jah nüüd kõva, kuid sinu IGAS lehes olid "apsakad" sees. Nimevead ning sünnid - surmad on minu jaoks andestamatud! Karille komavead on selle kõrval köki - möki! Ning contra, sa tead paganama hästi, et meie vallas on vaid näputäis inimesi, kes on nõus mõned suleread kirjutama. Needki on ühed ja samad tegelased: vallast, koolist ja lasteaiast.

Kõike parimat!

Anonüümne ütles ...

Küsimus sahtlisse kirjutajale:Kas lood Ursula Zimmermanni naabrimemmest, Tullio Lindsaarest, Lilli Saarikust jne. olid kõmu ja klatš?

Anonüümne ütles ...

Hei, aga tegelikult teavad ainult lehe tegijad, kui palju tuleb sisse vigaste nimedega materjale - seda nii vallamajast kui kaasautoritelt. Ma loodan, et 90 % valesti kirjutatud nimedest läks trükki ikka õigel kujul.
Surmadega Contra-aegne vallaleht ei tegelenud ja sünde - neid pidime üksvahe suisa omal käel üle valla otsima, sest vallamajast keelduti sellist infot edastamast. Päring andmekaitseinspektsioonile ei teinud sellise info avaldamist lihtsamaks. Samas olid inimesed sellest huvitatud ning ka ükski värske lapsevanem ei olnud sünnikuulutuse avaldamise vastu.
Ja see pole siiski päris õige, et vallalehte on nõus kirjutama ainult vallaasutuste inimesed. Ehkki kirjutajaid võiks tõepoolest rohkem olla.

konnula contra ütles ...

Sahtlisse kirjutajale:
see, et minu esimesed lehed ei hiilanud, on täiesti laest võetud väide. Need olid vahest professionaalsemaltki tehtud, sest siis oli sääl Airi kätt rohkem mängus, hiljem läks põhiraskus minu peale.

Samamoodi on suvaline väide, et iGAS lehes olid vead sees.
Muidugi polnud ma eksimatu ja tihti lipsas mõni faktiviga sisse ja mõnda põdesin ma päris tükk aega tagantjärgi.

Aga see, et ma ise olen vigu teinud, ei tähenda, et ma ei võiks teise vigadele näpuga näidata. Neid asju saab parandada, olen Karille artikleid toimetanud ja tean, et ta on täitsa kirjaoskaja inimene. Ja mõistust on tal ka.

Mis veel minu vigadest kõnelda - kõik vallalehe vead ei ole tegelikult minu omad olnud, sest mõnda asja lihtsalt ei tea üle kontrollida. Ja tihti polegi kuskilt.

Vähe inimesi, kes nõus kirjutama? Sugugi mitte. Suvistest reisidest on mitu kirjutajat olnud, Tauno Klaar on tavalise külainimesena Nõiariigist kirjutanud, tegelikult on igal külainimesel midagi hinge peal, paljud ehk lihtsalt ei söanda.

Anonüümne ütles ...

Ei noh, sinu sõna peab ikka alti peale jääma ning igalpool viimane olema.

konnula contra ütles ...

teema ei ole veel mingite vahenditega lukku pandud, aga kui mu sõna nüüd peale jäi, selle üle on mul ainult hea meel

Anonüümne ütles ...

aga miks tellijad lehte ei saa,kes võrus elavad ?

konnula contra ütles ...

See on valus teema, ma isegi ei oska ütelda, kas miskit oleks aidanud, kui ma oleks kriisisituatsioonis adekvaatsemalt käitunud.
Aga ma olin nurka surutud, ja ei saanud enam tellimustega jätkata.
Juunikuu vallalehe sain siiski tellijateni toimetada, vald muidugi lüpsis seejuures mind tublisti. Aga sellest ma ei saanud loobuda, olin juba praktiliselt enda vallalehe valmis saanud ja olin peaaegu valmis ka paralleelselt om alehe välja andma, mis oleks küll veel kulukam tulnud.
Aga vallalehe tellimise indeks on alles ja vald saab seda tulevikus kasutada.

Anonüümne ütles ...

Tegelikult väga tore, et Contrat näeb nüüd ETV-s (näiteks "Erisaade") terve Eesti rahvas ja sellised mehed ei peakski tegelema tillukese valla ajalehega. Päris õige väide oli kunagi blogis, et pärast Urvastet on lahkunud spetsialistid mujal tiigrihüppe kõrgemale teinud.

Anonüümne ütles ...

Sul on õigus oma arvamusele.

Minu arvamus on, et vallaleht peab edastama olulist infot nagu politseiteated jne. sest seda lehte saavad meie valla kodanikud tasuta (ehk leht on tehtud rahva raha eest)

Muu mula jäägu puhtalt kollase ajakirjanduse pärusmaale ja seda lehte ostab inimene siis kui ta seda soovib (e. vabatahtlikult).

Anonüümne ütles ...

Aga kelle poole peab pöörduma,kui vallaleht postkasti ei jõua?

konnula contra ütles ...

Kui vallakodaniku postkasti ei jõua leht, peab pöörduma postiljoni poole või siis sidejaoskonda. Millisesse jaoskonda, seda on minul juba raske öelda.
Vajalik kogus peaks postkontorisse saabuma ja kui postiljoni(de)l lehti väheks jääb, siis ta peaks pöörduma väljaandja (Karille või vallavalitsus) poole, kes siis saab suurendada postkontorile üleantavat kogust.