kolmapäev, 27. aprill 2011

Kooli hoolekogu Pärnumaal innustust kogumas

21. aprillil käisime Kuldre kooli hoolekoguga õppereisil Pärnumaal. Eesmärgiks uurida, milline on toimiv hoolekogu.
Tõstamaa Keskkoolis, mis asub kenasti korda tehtud mõisamajas, võttis meid vastu direktor Toomas Mitt, kes särasilmil kõneles enda koolist kui maailma parimast asjast. Ja seal toimuv oli tõesti muljetavaldav. Projektide abil on ruumid korda tehtud, taastatud laemaalingud, millest igaühe kohta oli direktoril pikk lugu rääkida. Nii keldris kui ülemisel korrusel oli tubli muuseum, uksest sisse astudes jäi silma elektrooniline teadetetahvel, ristisin selle teksti TV-ks. Ekraanil jooksid teated: kellel on sünnipäev, mida sööklas täna pakutakse, mis ettevõtmised tulemas jne
Ruumide seintel oli tohutult kunsti, enamus annetatud, aga ka prügimäelt leitud Elmar Kitse maal! Meil tekkis küsimus, kas kooli 170 last pilte ära ei riku, aga midagi sellist ei ole seal juhtunud. Järeldused võib igaüks ise teha.
Mitmeid kordi võis kuulda sõnapaari Feng Shui ehk siis on mõelduid asjade paigutamisel ja ka teede rajamisel, et see inimeste enesetundele hästi mõjuks. Koolikella meloodia oli nii lustakas, et vägisi kiskus suunurki ülespoole.
Projektide tegemiseks on koolis loodud sihtasutus Tõstamaa mõis. Plaane peavad kolm kanget meest – ehitusnõunik, vallavanem ja direktor, ikka koos.
Küsimusele, et kas sa mingisse parteisse ka kuulud, vastas Toomas Mitt: „Minu partei on kool!“ Ja lisas, et see ongi piirkonna stabiilse arengu garantii, et pole erakondlikku kemplemist. Tõsijutt, Tõstamaa vallavolikogus on valimisliidul Tõstamaa 8 kohta 9-st.
Suvel tutvustavad mõisahoonet õpilastest giidid, see on neile hea praktika, sest keskkooli üks põhisuundi on turismiõpetus. Teame, et ka Kuldre Kool peab leidma oma eripära ja sellele rohkem rõhuma hakkama. See on meie hoolekogu peaeesmärk.

Küla tegutseb kooli heaks
Edasi sõitsime Lindile, kus Lindi Lasteaed-Algkooli hoolekogu tõeliselt tublit tööd teinud. Lindi koolis on 26 õpilast kolmes klassikomplektis, sh 3. ja 4. klass liitklassina. Tuleval aastal loodab kool ületada 30 õpilase künnise. Lasteaias käib 36 last
Hoolekogu esinaine Maris Moorits rääkis, et neli aastat tagasi oli nende kool väga kehva mainega, kogukonnaga koostöö puudus. Kuna Marisel mitu last seal koolis käimas, otsustas ta asja tõsiselt käsile võtta. Varsti selgus, et direktori vahetus on möödapääsmatu. Direktor on kooli visiitkaart, hea direktor läheb barrikaadidele oma õpetajate eest, jäi mulle Marise jutust meelde.
Uue direktori Kaire Narvaga hakkasid asjad laabuma. Aga Kaire ja Maris, kellel teineteise jaoks kiidusõnadest puudu ei jäänud, rõhutasid, et ilma küla, lapsevanemate toetuseta ei juhtuks suurt midagi.
Et lapsevanemaid koosolekutele ja muudele ettevõtmistele meelitada, selleks tuli ära teha suur töö. Kuidas see õnnestus? Aitas vaid isiklik pöördumine, inimesele rõhutati, et tema osalemine on oluline!! Mõistagi tuli hoolitseda selle eest, et üritused oleks põnevad, kui inimesel igav ei hakka, siis ta tuleb järgmisel korral tagasi.
Kui nägime seda nimekirja, mida Lindi kooli hoolekogu on aastate lõikes ära teinud, siis mitmed meist ahhetasid. Kardinate õmblemise ja piparkookide tegemiseni välja. Mängumajaka loomise nimel tehti kaks aastat tööd, lapsevanemad tegid laada, kus enda käsitöö müüsid jne. Ühtekokku koguti 11 400 krooni …
Lõbus lugu oli kooli logo konkursiga. Alguses võitis logo, mille peal oli mütsiga kass. Aga siis tulid kahtlused, et mis seos meil kassiga on, kuivõrd Lindi kool asub mere ääres, võeti konkursil teise koha saanud hüljes ja pandi talle kassi müts pähe.
Kindlasti aitab lapsi kodukandi külge kinnitada kaluriküla folkloori kogumine, seda teevad nad näiteks ka kaameraga merel. Suur külamaja, kus on lisaks koolile ja lasteaiale ka rahvamaja ja raamatukogu, on noortele õhtuti avatud, majas on kultuuri- ja noorsootöötaja.
Lasteaia juures tegutseb beebikool, sellest mõttest haarasid innukalt kinni ka Kuldre hoolekogulased. Kui koduvallas on juba beebist peale koht, kuhu lapsega tulla, on tõenäosus suurem ,et hiljem jätkatakse samas ka lasteaias ja koolis.

Lindi merebioloogiakool
Igal kevadel käivad Vanavanemad lasteaiarühmades ja koolis rääkimas enda tööst või tegevusest., üheskoos väetakse midagi toredat ette. Ühest sellest külaskäigust saadi innustust, kui juttu tuli merebioloogiast. Nüüd ongi Lindi koolil oma isikupärane suund - merebioloogiaõpe. Meri külje all, loogiline ju.
Projekte tehakse Lindi koolis nii palju, et kõrvaltvaatajale jääb mulje, et õppekasvatustööd ei toimugi, mingi show käib koguaeg. Tegelikult õpitakse ikka ka, kõigil olümpiaadidel ei käida, vaid nendel, mis rohkem meeldib. See taktika on ka edu toonud.
Väga vahva on kuulata, kui palju on kooli varustatud heategevuse käigus. Õuepinke vaja – metsamees tuli palkidega ja tegi valmis. Kostüümid, mida Humana riidepood ei suutnud maha müüa, sai kool endale. Nüüd on neil enamus pidusid kostümeeritult. Üks firma vahetas mööbli välja, vana kinkis koolile. Ka suur akvaarium kooli fuajees on kingitus. See on tõeliselt massiivne, paari mehega seda juba ei tõsta. Aga mõnusat meeleolu loob, kord olid lapsed tulnud direktorile rääkima, et kuldkalad on omavahel tülli läinud. Ja tõesti, kalakesed nügisid üksteist ja pildusid kruusaga, mida olid eelnevalt suu täis võtnud.
Kokkuvõtteks kutsuks ülesse kõiki külaelanikke kooli arengule kaasa aitama, ettepanekuid tegema. Ka esialgu võimatuna näivaid ideid võib olla võimalik teostada. Andke julgelt endast hoolekogule teada, kes tunneb, et tahab Kuldre kooli arengule (peab kasutama ka sõna – ellujäämisele) kaasa aidata. Sinu panus on meile, aga eriti sinu lapsele või lapselapsele väga oluline!
MARGUS KONNULA
Kuldre hoolekogu liige

Mis mõtted tekkisid reisi käigus

Merle Tombak:
Minu jaoks tundub taoline hoolekogu aktiivsus valgusaastate kaugusel, kuid samas näitab reaalsus Lindi näitel, et miski pole võimatu. Head tulemused on võimalikud ainult kooli ja kodu vahelises väga heas koostöös. Ja tahtmises. Tahtmine on peamine.

Egle Oja:
Minule meeldis Tõstamaa koolist see, kuidas oli usaldatud lapsi, nt nende maalide näol. Väga omanäoline oli ka moodne info edastamise viis (teksti tv).
Lindi Lasteaed-Algkoolis meeldis, kuidas kogukond töötas koos ja kogu hingega. Raha ei olnud üldjuhul neile takistuseks, vaid uueks väljakutseks.

Margus Konnula:
Kui kõik veavad valla vankrit ühes suunas, võib päris hea hooga minna ja sugugi mitte kuristiku suunas. Lindi kooli puhul paneb mõtlema, et nad olid kõigest neli aastat tagasi kogukondlikus mõttes sama kehvas seisus kui meie praegu.

Kaire Jõela:
Mulle meeldis koostöö ja sõbralikkus. Eriliselt mõjus üksteise toetamine

Aivo Värton :
Hoolekogu peab kohe hakkama Kuldres beebikooli loomisega tegelema

Kristina Minajev:
Koostöös on kõik võimalik

Karin Hellamaa:
on oluline olla apoliitiline ja parteitu

Aire Täär:
Lindi kooli direktor on eriline ja äärmiselt soe inimene - on näha, et hoolekogu ja kooli vahel on väga hea side

5 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Peab on küll paha sõna beebikooli loomiseks. Seda peavad tahtma need lapsevanemad, kellel on selles eas lapsed. Urvastes on beebikooli kogemus olemas. Vajalik on selline fanatt, kes viitsib seda eest vedada. Tookord Urvastel oli musikaalne Erma olemas ja väga tore oli.Algas ta muidugi juba siis, kui põhikool oli olemas ja kõik muusikaõpetajad olid nõus lasteringi vedama.
Ja sallida ja toetada ikka neid inimesi, kes oskavad ja tahavad projeke kirjutada.
Tihti on selline tunne, et hinnatakse neid inimesi, kes vaikselt oma palgatöö ära teevad ja ei tülita kedagi oma nõudmistega, s.t. ei tee kogukonna heaks midagi.
Aga jõudu tööle, kooli juures annab paljusid asju ära teha. Kus ikka targemaid inimesi on, kui ikka oma kooli juures.

Anonüümne ütles ...

Selleid asju ei saa teha jah käsu korras. Initsatiiv peabki tulema lastevanematel ning tahtmine ise teha. See,et oodatakse valmis lahendusi on jube jama. Samas peab olema ka juhtkonnal usk ning sära silmis, kui mingit asja tehakse.

Anonüümne ütles ...

Tere head kaasamõtlejad.
Ma ei saa aru, miks dialoogi algatajaks ei või olla hoolekogu? Me oleme ju kõik lapsevanemad. Kui me tahame midagi muuta, PEAMEGI konkreetseid samme astuma. Me PEAME tegema ise selleks midagi ära, et meie pered tahaksid meie kodukandis elada.
Minu jaoks jääb arusaamatuks käsu ja sundusejutt...
Ilusat kevadet ja häid mõtteid soovides,

Merle Tombak

Anonüümne ütles ...

Ka Merle on äärmiselt soe inimene ja küllap ta teeb nii mõndagi Urvaste vallas ära. On juba teinudki.

Anne ütles ...

Väljavõte 2009 .a. Kogupere konveretsilt, mu arust sobivad need hästi ka Kuldre kooli, kuid kuidas seda ellu viia....?
Hea kool saab alguse meist endast.
Hea kool pakub lapse loomulikku arengut toetavat kasvamise keskkonda.
Hea kool hakkab õitsema vanemate, laste ja õpetajate koostöös.
Hea kool lähtub perekonna ja kogukonna vajadusest ning traditsioonidest.
Hea kool soodustab nii laste kui õpetajate iseseisvust, isetegemist ja kogemist.
Hea kool kiirgab armastust ning arendab loovust ja koostööd nii lastes, õpetajates kui vanemates.
Hea kool tähtsustab hinnete asemel lapse hingelist tasakaalu ja terviklikku arengut.
Hea kool keskendub lapse vaimsele, hingelisele, sotsiaalsele ja füüsilisele arengule.
Hea kool pöörab rõhku laste tervisele, mis paneb aluse elujõule, elurõõmule ja elus edasijõudmisele.
Hea kool loob eeldused selleks, et ellu astuksid sotsiaalselt küpsed noored inimesed.
Hea kool elab ja tegutseb riigi, omavalitsuse, laste ja nende vanemate toel ning koostöös.
Hea kool kindlustab lastele ökoloogiliselt puhta kodumaise toidu.
Hea kool võimaldab noorele inimesele valikuvabadust õppe- ja kasvatusprotsessis.
Hea kool peab oluliseks nii õpitulemust kui õppeprotsessi.
Hea kool suunab ühiskonna arengut uutmoodi kasvatustegelikkuse kaudu.
Hea kool tähendab rohkemat kui tavakool täna pakkuda suudab.
Hea kool eeldab avatud, teadlikku ja õppimisvõimelist õpetajat ning lapsevanemat.
Hea kooli õppekava rajaneb teadmisele loodusest ja inimesest ning tema arengu seaduspärasustest.